Problem przemieszczania się jest stałym elementem naszej historii.
Od wynalezienia koła, pierwszych statków żaglowych po silniki hybrydowe transport rozwijał się w zależności od potrzeb ludzkości. XXI wiek stał się wiekiem globalizacji. Dzięki internetowi Ziemia stała się wielką, wspólną wioską, w której nowinki techniczne są wdrażane dużo szybciej niż chciałyby tego duże korporacje. Równolegle, dzięki powszechnej wiedzy i internetowi wzrasta też nasza świadomość ekologiczna. Zanieczyszczenie środowiska i organizacje ekologiczne wymuszają aby postęp w dziedzinie transportu był ukierunkowany w stronę ochrony środowiska.
Samochód osobowy, bożek dzisiejszych czasów stał się symbolem wolności i dowartościowania użytkownika. Od początku istnienia konkurując z transportem zbiorowym pełnił większą rolę niż wyłącznie środek transportu. Nie chodziło już tylko o potrzebę przemieszczania się, ale o klasę i swobodę jak to się robi. Amerykańskie krążowniki szos lat sześćdziesiątych o pojemności zaczynającej się od czterech litrów w górę i mocy przekraczającej 300 KM mają się nijak do malucha z czasów PRL-u czy dzisiejszych indyjskich wyrobów samochodopodobnych.
Dziś gdy wymaga się by nawet samoloty spalały mniej paliwa rozpoczął się wyścig o jak najmniejsze zanieczyszczenie środowiska. W zapomnienie poszły już montowane masowo w samochodach i motocyklach silniki dwusuwowe. Pozbawione miski olejowej silniki były smarowane olejem mieszanym z paliwem. Jeszcze niedawno jadąc za Syrenką czy Wartburgiem pół dnia kaszlało się na jego wspomnienie dymu jaki ciągnął się za nimi. Dziś te silniki możemy spotkać jedynie w kosiarkach, czy piłach spalinowych. Nawet w tych urządzeniach stopniowo rezygnuje się na rzecz czterosuwów.
2)
Same silniki spalinowe przechodzą znaczne zmiany, dotyczy to zarówno paliwa jak i zmian technicznych. Domieszki do paliwa w postaci alkoholu etylowego czy związków na bazie olejów roślinnych lub estrów zmniejszyło ilość szkodliwych substancji w spalinach. Instalacje umożliwiające wykorzystanie gazu propan-butan zamiast etyliny oraz ostatnie pomysły z generatorami HHO to jedna strona walki o ekologiczny transport.
Jeśli chodzi o silniki, to producenci samochodów starają się by zmiany technologiczne nie zmieniały jakości i komfortu jazdy. Po wycofaniu dwusuwów zajęto się głowicami, a konkretnie tym, by paliwo nie musiało zawierać ołowiu. Zrezygnowano z gaźników i zastąpiono je wtryskami. Wprowadzono silniki DOHC poprawiające osiągi silników. Równolegle do poprawy parametrów związanych z ochroną środowiska w samochodach benzynowych rozpoczęto adaptację silników diesla w samochodach osobowych. Kiedyś diesel był zarezerwowany głównie do ciężarówek. Wolnoobrotowy diesel trzeba było tak dostosować w osobówkach by przy zachowaniu niskiego spalania miał osiągi i dynamikę silnika benzynowego. Obecnie urządzenia wspomagające takie jak turbina, podwójna turbina, intercooler, kompresor powodują, że niespełna dwu litrowe silniki diesla osiągają moc blisko 200 KM. Wiele firm testuje już stu konne jedno litrowe silniki. Wysoka jakość, zachowany komfort jazdy i do tego przyjazny środowisku. Dodatkowym rozwiązaniem proekologicznym są silniki hybrydowe. Jest to idealne rozwiązanie do cyklu miejskiego gdzie stojące w korkach samochody mogą przełączać napęd na elektryczny. Pojawiają się również samochody miejskie wyposażone wyłącznie w silniki elektryczne.
3)
Zmiany w technologiach są niejako 'narzucane", dzięki normom spalania uchwalanych przez rządy, lub porozumienia międzypaństwowe. W Unii Europejskiej zapisy proekologiczne wymuszające ochronę środowiska sięgają czasów EWG. Obecnie Komisja Europejska ustala normy czystości spalin dla nowo produkowanych pojazdów. Pierwsze normy – Euro 1 wprowadzono w 1993 roku. Regulują one zawartość tlenków azotu, węglowodorów, tlenków węgla i cząstek stałych w spalinach pojazdów, maszyn rolniczych, statków morskich, w samolotach.
Obecnie obowiązuje norma Euro 5, a kolejne podwyższenie norm czystości jest zapowiedziane na 2014 rok.
Źródła zdjęć:
2) http://www.samochodzik.org/wp-content/uploads/2008/07/tata-nano-standard.jpg
3) http://ziemianarozdrozu.pl/i/upload/artykuly-rozne/auto-na-prada.jpg
Zobacz też:
Ekologiczny transport alternatywą dla ruchu samochodowego w mieście
Jak działa samochód hybrydowy?
Jak jeździć ekologicznie? Jak oszczędzać paliwo
Ekologia w transporcie. Samochody
Autor:
Autor
on poniedziałek, 16 stycznia 2012
Etykiety:
ekologia w motoryzacji
Reklama
Blog Archive
Labels
- ekologia w domu (53)
- produkty ekologiczne (23)
- ciekawostki (20)
- ekologia w modzie (11)
- ekologia w ogrodzie (11)
- ekologia w motoryzacji (9)
- ekologiczne ogrzewanie (6)
- ekologia w szkole (4)
- energetyka (3)
Kontakt
Blog ma wyłącznie charakter informacyjny. Nie ponoszę odpowiedzialności za absolutną poprawność prezentowanych informacji.
Kontakt: jteldz (małpka) gmail.com
© Blog-ekologiczny.blogspot.com - porady, wiadomości, ciekawostki - jak żyć ekologicznie. Obsługiwane przez usługę Blogger.
0 komentarze:
Prześlij komentarz