Theme Preview Rss

Ekologia w transporcie. Transport zbiorowy

W państwach ustroju socjalistycznego transport zbiorowy jest podstawą przemieszczania się ludności. Prywatny pojazd jest tam synonimem burżuazyjnej pychy. Na Kubie nawet rower był elementem kontrolowanego i reglamentowanego luksusu. Nie było tam to jednak związane z ekologią, ale z monopolem państwa na umożliwianie przemieszczania się ludzi. Faktem jest, że silne powiązanie państwa i transportu ułatwiła krajom rozwój transportu publicznego. Z drugiej strony to transport umożliwia rozwój.

Transport zbiorowy od początku swego istnienia był "państwowy". Musimy pamiętać, że transport jest najważniejszym warunkiem rozwoju. Co nam z układu Schengen jeżeli koszty dojazdu do pracy w Europie zablokują nas w naszych domach. Rozwój Ameryki był ściśle skorelowany z rozwojem kolei. Podobnie było z koleją transsyberyjską. W Polsce znany był film „Daleko od szosy” gdzie dostęp do autobusu PKS był otwarciem na świat. Dziś w wielu krajach dla uboższego społeczeństwa kolej to jedyna możliwość przemieszczania się. W gigantycznych miastach azjatyckich na transporcie zbiorowym opiera się wszystko. Sklepy internetowe nie mogłyby istnieć, gdyby nie firmy zajmujące się zbiorową spedycją. Czy tylko dlatego warto inwestować w transport zbiorowy? Jak to się ma do ekologii. Wystarczy policzyć ile osób jest w autobusie komunikacji miejskiej, podzielić ich na osobne samochody i wyobrazić sobie ilość spalin jakie powstaną, gdy ci ludzie będą jechać oddzielnie. Przeliczmy to na autobusy dalekobieżne krajowe, zagraniczne, koleje, samoloty.

Globalna spedycja oparta o schematy przepływów towarów lepiej może rozplanować strumienie ruchu towarów tak by jak najbardziej wykorzystać przemieszczające się pojazdy. Odpowiedź jest prosta. Transport zbiorowy powinien być traktowany jako priorytet proekologiczny.

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, który transport bardziej sprzyja ekologii kolejowy, czy drogowy. Pewnie zależy to od skali, infrastruktury i preferencji dysponentów. Jednak hasło „tiry na tory” jest bardzo istotny w tym temacie. Wdrażają go Szwajcaria, Austria, Niemcy, Holandia, Czechy, Włochy i Francja. Kontenerowy system pakowania towaru ułatwia korzystanie z mieszanych form transportu. Statki morskie, statki transportu śródlądowego, samochody, wagony kolejowe a nawet specjalne samoloty wszędzie tam można przemieścić ten sam kontener bez potrzeby przeładowywania ładunku, który znajduje się w środku.

Inwestorów transportu zbiorowego stać na innowacje ekologiczne. W wielu miastach wymaga się od przewoźników stosowania pojazdów przyjaznych środowisku: metro, tramwaje wodne, tramwaje szybkich prędkości, trolejbusy, autobusy zasilane ultrakondensatorem.


Czy stosowane już w Polsce autobusy hybrydowe:


Ekologiczne rozwiązania transportowe są dostępne dużym przewoźnikom, których do innowacji zmuszają władze miast i organizacje zajmujące się ochroną środowiska. W USA autobusy na wodór są stosowane już od dawna może to idealne rozwiązanie również dla naszych miast.



Źródła zdjęć:
1)http://www.chinabuses.org/uploadfile/news/uploadfile/200907/20090714074747586.jpg
2)http://s-trojmiasto.pl/zdj/c/9/30/555x0/301578-Energia-elektryczna-magazynowana-jest-w-zasobniku-umieszczonym-na-dachu__c_0_47_800_488.jpg
3)http://www.netinform.net/h2/h2mobility/imgview2.aspx?id=355

Zobacz też:
Jak działa samochód hybrydowy?
Jak jeździć ekologicznie? Jak oszczędzać paliwo
Ekologiczny transport alternatywą dla ruchu samochodowego w mieście

0 komentarze:

Prześlij komentarz